zaterdag 5 januari 2013

De laatste week van de zwangerschap



Toen ik vandaag aan dit stuk begon, zat Shabanou schuin voor me op de eettafel te mediteren, of geduldig te wachten, tot ik hun vlees ging klaarmaken.

Shabanou vanmiddag. Er is een lichte welving zichtbaar.

Ik heb dit stuk dus niet afgemaakt en de dieren eerst hun eten gegeven. Vanwege haar zwangerschap krijgt Shabanou nu vaker lekkere hapjes tussendoor voorgezet. De pot schaftte vanavond voor de katten een heel braadkuiken (1 kilo uit de diepvries van de supermarkt voor iets van drie euro). Dat is compleet met levertje, maagje, hartje en nekje. Ook het karkas is zodanig dat de katten dit zonder mijn hulp, zwaardere botten geef ik meestal een paar klappen met een kunststof hamer, kunnen verorberen. Shabanou is een van de besten op dit gebied. Haar specialiteit is het ‘tot op het bot’ af kluiven van een drumstick. Een deel van de drumsticks behandel ik met die hamer maar dus niet allemaal. Wat er uiteindelijk overblijft, is een goede tandreiniging voor de katjes,en daarna zijn de honden er erg blij mee.
Het buikje van Shabanou is niet indrukwekkend en is echt niet te vergelijken met die waar Tresca de laatste week mee liep. Daar bleken er ook vijf flinke kittens in te zitten. Ik hoop zo dat ze meer dan één kittentje draagt. Tijdens het knuffelen voel ik vaak beweging in haar buik maar nooit over een grotere afstand. Het is zo belangrijk voor een kitten om een nestgenootje te hebben en voor de moeder om ‘het nestgevoel’ te hebben. Bij een eenling zijn ze vaak onrustig, gaan ze zelfs slepen met het kitten en niet zelden loopt dit voor het kitten verkeerd af. Nog minder dan een week en dan mogen we de bevalling verwachten, rond de 11e.

Haar kraammandje. Ik maak er ook nog eentje van de grijze transportmand waarvan een deel bij Tresca in gebruik is. Deze kleine is van twee in elkaar geschoven kratjes. Katten houden van een afdakje, geeft het gevoel van een hol. Shabanou heeft er al wel ingezeten maar de anderen vinden het leuker. Hier probeert Maverick het uit.



Shabanou heeft een hele aparte manier van knuffelen. Ze komt bij me staan en duwt haar voorhoofd dan tegen de mijne aan.


Deze is niet van het mediteren eerder vanavond maar van een tijdje terug toen ze al wel een buikje aan het krijgen was.

Zo consequent als Shabanou beneden is met alleen bij je staan of naast je zitten, dus niet op schoot, zo consequent is ze boven met het meteen spinnend op me gaan liggen wanneer ik ga slapen. Ze ligt altijd op mijn heup en wanneer ik me omdraai, gaat ze heel even weg om meteen weer terug te komen.


Maandag 7 januari.

Kinderen en dieren zetten je altijd voor leugenaar, wordt wel gezegd. Shabanou heeft echt geen tijd meer om bij mij te liggen. Ze houdt nu bijna doorlopend residentie in haar kraammandje.

Tot mijn grote vreugde was er vandaag geen bewegende advertentie naast het invoerdeel van deze webblog. Bij eerdere blogs, zoals die van Tresca, word ik misselijk van het geflikker in mijn ooghoek. Ik pas het beeld dan aan en schuif het flikkerende deel uit het beeldscherm. Ik neem me heilig voor om de producten waar op zo´n akelige manier geadverteerd wordt nooit te kopen. Gewone advertenties kunnen sympathiek zijn en fungeren als een soort sponsors om Blogger beschikbaar te maken. Helaas kwam die akelige advertentie om een iPad 2 te kunnen winnen weer in alle hevigheid terug. Wegklikken lukt echt niet. Ik ben er inmiddels wel uit wat zeer waarschijnlijk de oorzaak is van deze hinderlijke advertenties. Ik heb een paar weken geleden in goed vertrouwen, stom moet je op het internet niet doen, op een update van een programma geklikt voordat ik had gecheckt of dit wel veilig was. Ik dacht dat ik een update van iets van Adobe deed maar opeens was ik opgezadeld met een soort antivirussoftware; PC Performer, volgens reviews klinkklare malware dat je alleen maar hun software wil verkopen om je van niet bestaande virussen en registerfouten af te helpen. Dit programma eraf krijgen is geen klus voor amateurs... En ik maar denken dat al die flikkerreclames de prijs was die je moest betalen om een gratis service als Blogspot te mogen gebruiken :-(

Geen opmerkingen:

Een reactie posten